| Author |
Message |
Captain Hook

|
Posted: Sun Mar 11, 2007 21:31 Post subject:
Frozen North : enkele vraagjes ! |
|
|
Vraag 1
De 'Ahura Mazda' heeft als special ability: 'one of this ship's treasures is worth +2 gold when unloaded at your home island' . Wil dit zeggen dat telkens dit schip goud lost op zijn home-island, één goudstuk naar keuze mag worden gekozen en alzo +2 waard is, of wil dit zeggen dat één goudstuk naar keuze een waarde +2 krijgt per spel.
Vraag 1b
Als de eerste stelling klopt, is dan volgende constructie mogelijk :
de 'Ahura Mazda' ligt aangedokt op het home island. Ieder met goud beladen ship 'touches' de 'Ahura Mazda' en laadt tijdens een explore actie zijn lading goud over, waarna de 'Ahura Mazda' telkens het waardevolste goudstuk met twee verhoogd en op haar beurt lost op het home island. Op deze wijze wordt het overeengekomen goudbedrag per spel wel kunstmatig de hoogte in gejaagd...
Vraag 2
Volgens de spelregels van een 'longship' kunnen deze tweemaal schieten per mast. Nu zijn er bepaalde longships met maar één cannondobbelsteen op de mast (bievoorbeeld : de Sleipnir). Kunnen deze longships dan ook tweemaal per mast schieten, of maar één keer? Indien maar één keer is er dan geen sprake van enige discrepantie tussen de ability 'longship' op papier en in de praktijk?
Alvast bedankt voor de verduidelijking.
|
|
|
Back to top
|
|
 |
Captain Hook

|
Posted: Wed Mar 21, 2007 18:44 Post subject:
AHOOOOOIIII, anyone there?????? |
|
|
Graag enige respons aub!!!!
|
|
|
Back to top
|
|
 |
Il Roberto
Wizkids Envoy

|
Posted: Thu Mar 22, 2007 16:46 Post subject:
|
|
|
Let op, antwoorden zijn niet officieel maar mijn interpretatie en de jaren ervaring als CCG speler
Vraag 1
De 'Ahura Mazda' heeft als special ability: 'one of this ship's treasures is worth +2 gold when unloaded at your home island'.
Belangrijk hierin is de zin goed te analyseren. Wat is "treasure"? Is dat 1 goudstuk of is dat 1 volledige lading?
Indien "treasure" gelijk is aan de volledige cargo, dan triggert de ability slechts 1 keer per spel.
Indien in Pirates! "treasure" gelijk staat aan een goudicon, dan triggert de ability telkens je aanmeert en de lading lost.
Vraag 1b
Zie 1a.
Vraag 2
Volgens de spelregels van een 'longship' kunnen deze tweemaal schieten per mast. Nu zijn er bepaalde longships met maar één cannondobbelsteen op de mast (bievoorbeeld : de Sleipnir). Kunnen deze longships dan ook tweemaal per mast schieten, of maar één keer? Indien maar één keer is er dan geen sprake van enige discrepantie tussen de ability 'longship' op papier en in de praktijk?
Normaal in CCGs geldt dat de regels op het kaartje (in dit geval dus op de mast) altijd voorrang krijgen op de regels in de rulebook. Mijn ruling (onofficieel) zou dan ook zijn dat de Sleipnir) met die mast maar 1 keer mag schieten.
Gr.,
Robby
Indien het de lijn volgt van bvb. rulings in TCGs dan is het altijd de tekst gerelateerd aan het schip (in dit geval dus de mast) die voorrang krijgt op de regels in de rulebook.
|
|
|
Back to top
|
|
 |
wallofshame

|
Posted: Fri Mar 23, 2007 22:12 Post subject:
|
|
|
Zoals Tania er mij heeft op gewezen dat ik zelfs sta ingeschreven als judge bij wizkids zal ik ook eens mijn bescheiden mening achterlaten.
De ability zegt 'one' of this ship's treasure. Het woord zegt het eigenlijk zelf. Vermits men ook spreekt van een 'unique treasure' (coin met een ability) is treasure volgens mij 1 coin. Als je dit eenmaal in het spel kan gebruiken, kan het op een spannende manier beslissend zijn voor een overwinning. Indien je dit meerdere malen kan gebruiken in een spel lijkt me dit toch wat overpowered. Nogmaals, dit is een persoonlijke interpretatie.
Het lijkt me vrij onnozel om een schip het 'longship' keyword te geven, als je er niets mee kan doen omdat er slechts 1 dobbelsteen op de mast staat geprint. Ik denk eerder dat een mast met bv. 1 rode dobbelsteen van 2 bepaalt dat de waarde van beide dobbelstenen die je gooit 3 of meer moet zijn. Als de mast 2 dobbelstenen vertoont (waarschijnlijk met verschillende waarden of ranges? Ik heb er nl. nog geen!) moet je evenzeer zorgen dat je meer gooit dan de masten aangeven... ok, ik krijg het niet uitgelegd. Maar ik zal bij de volgende bijeenkomst mijn theorie uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
So much for judging
|
|
|
Back to top
|
|
 |
Captain Hook

|
Posted: Fri Mar 23, 2007 22:50 Post subject:
|
|
|
Bedankt voor de toelichting !
Persoonlijk ga ik mee met de Johans' visie (hij is dan ook een Judge ). Wat betreft de Ahura Mazda is het één coin per game, wat betreft de Sleipnir (=longship) is het tweemaal schieten per mast ook al staat er maar één dobbelsteen op de mast. Als toetssteen gebruik ik hiervoor Le Bon Marin dewelke ook twee dobbelstenen op zijn mast heeft staan doch ook maar één keer mag schieten!
Als nu nog Wizkids US of A akkoord gaat, zijn we er helemaal uit.
Slater mates!
|
|
|
Back to top
|
|
 |
Il Roberto
Wizkids Envoy

|
Posted: Sat Mar 24, 2007 08:34 Post subject:
|
|
|
Wel, staan er normaal op alle longships 2 dobbelstenen en is de Sleipnir de uitzondering met maar 1 dobbelsteen op de mast of hebben alle longships 1 dobbelsteen op de mast?
Indien het het eerste is, dan denk ik dat de uitleg geldt "wat op het schip staat heeft voorrang op de rules". De Sleipnir is dan een soort van "uitzondering".
Indien alle longships slechts 1 dobbelsteen op de mast hebben, dan heeft Johan natuurlijk gelijk.
|
|
|
Back to top
|
|
 |
Captain Hook

|
Posted: Mon Mar 26, 2007 09:01 Post subject:
|
|
|
Het valt me op dat bij kleine longships, éénmasters dus, dikwijls maar één dobbelsteen op de mast staat in tegenstelling met de twee dobbelstenen op de twee en driemasters. De Sleipnir is geenszins een alleenstaand geval, de Ragnarok, Ygdrassil en Kallalit zijn in hetzelfde bedje ziek.
Is de achterliggende gedachte dat dergelijke kleine longships geen twee kannonnen kunnen dragen of is, om reden van 'artwork' er misschien voor gekozen geen dobbelsteen over zeilkleuren aan te brengen?
M.a.w. als ik je goed begrijp, primeert het schip boven de algemene regel op papier! Dan is het een kwestie van duidelijke afspraken maken met je tegenstanders alvorens een partijtje te beginnen teneinde misverstanden te vermijden .
Pirates! What a mindbreaker
|
|
|
Back to top
|
|
 |
Il Roberto
Wizkids Envoy

|
Posted: Mon Mar 26, 2007 16:05 Post subject:
|
|
|
|
Bij cardgames is het in ieder geval zo. De tekst/rules op de kaart gaan altijd boven de rules in de rulebook.
|
|
|
Back to top
|
|
 |
drimdal
Wizkids Envoy
|
Posted: Mon Mar 26, 2007 16:53 Post subject:
|
|
|
Dit is inderdaad zo bij bijna elk card game en bij een aantal boardgames (die kaartjes gebruiken )ook
|
|
|
Back to top
|
|
 |
Captain Hook

|
Posted: Tue Mar 27, 2007 20:04 Post subject:
|
|
|
Okee, da's dan uitgeklaard ! Dan doen we het zo bij onze volgende Pirates Nights.
Much appreciated, fella's
|
|
|
Back to top
|
|
 |
flightleader
Regional Envoy Belgium

|
Posted: Wed Jan 23, 2008 23:07 Post subject:
|
|
|
Er is een nieuwe website & forum voor de Belgische Wizkids spelers!
http://www.wizkids-belgium.net
- Volledig Nederlandstalig
- Nieuw forum
Updates zullen gebeuren in de komende week!
_________________ De Pauw Tania
--------------------------------------
WizKids Level 5 Belgium
WizKids Level 5 Netherlands
--------------------------------------
|
|
|
Back to top
|
|
 |